07 juni, 2009

Jäkla katt....

Det har varit ett väldigt händelserikt dygn....

När vi körde till Jan igår eftermiddags, så tog vi Tusse med oss. Var ett tag sedan han var med o tänkte att testa o se hur Tarzan reagerade att vara ensam katt hemma.
Var ju inga problem... Tusse o Tikis fungerar bra ihop. Vi stängde balkongdörren o så körde vi o åt.
När vi kommer hem, så kommer bara Tikis o möter oss vid dörren. Vi kallar på Tusse, men han kommer inte. Letar överallt, men han finns ingenstans. Jag slår en blick upp mot ena takfönstret o ser att det e mer öppet än vanligt... just lagom stort för en tjock katt.
Jan springer ner o kollar från gatan.. när han ringer upp stannar nästan hjärtat... Ligger han död på gatan? Nej, det gör han inte... men ligger däremot uppe i stuprännan... dvs på 5:e våningen, mitt på huset (Jan bor på gaveln).
Jan kommer upp igen o plockar fram stege o så står vi i sovrumsfönstret o kallar o lockar. Enda han rör e öronen... men han flyttar inte sig. Vi skramlar med torrfoder o godis, men inget hjälper. Hoppas på att hungern ska locka in honom under natten, så fönstret får stå på vid gavel hela natten o lampan e tänd så han hittar in. Och med jämna mellanrum e vi där o kallar. Blev inte mycket sömn i natt, kan jag lova.
När det ljusnat i morse så ser Jan att han fortfarande ligger kvar på samma ställe o att han vrider lite på huvudet, men inte mer.

Jag ringer brandkåren, som säger att dom inte räddar katter, för deras erfarenhet säger att katterna brukar bli skrämda o springer i väg. Men han säger att jag ska ringa igen om en timme.
Exakt en timme senare ringer jag igen o då säger brandmannen att dom kommer om ett tag, får telnr o säger att dom ringer när dom e på väg.
Efter ett tag hör jag nåt ljud utanför o säger till Jan att det e brandkåren. Han springer o kollar... o ja, visst e det dom. Visar sig sen att dom blivit av med lappen där dom skrivit upp telnr.
Vi rusar ner o möter dom på gården, o när jag då (för första gången) ser Tusse... då börjar jag gråta. Och gråter o gråter. Tänk om han blir skrämd o hoppar... :(
Brandmännen kom med både stegbil o brandbil....o jag tror det var ca 6-7 brandmän.

Bort med korgen o upp med stegen, jag stod på gaveln o grät... o folk stod på gatan o tittade ut från sina balkonger, o kallade på Tusse.
Två brandmän, fullutrusade, klättrade upp.... o när jag såg dom komma fram till Tusse så vågade jag gå fram o titta... o dom fick tag på honom! Brandmannen som tog honom, satt kvar en stund o klappade o pratade med Tusse, innan han sakta hasade sig ner. Den andre brandmannen gick baklänges, beredd att rycka in om Tusse skulle slita sig. Men det gick bra o Jan mötte upp vid stegen o tog över Tusse. Som var helskinnad.. inte en skråma :)
Jag grät nu av glädje o gick varvet runt o kramade om brandmännen o tackade. Han som tog ner Tusse fick en lång kram o han t o m bad om ursäkt för att han dragit Tusse i svansen när han försökte sticka. Han berättade oxå att Tusse hade fastnat under takpannorna, så han hade inte kunnat komma loss själv.

När vi kom in i lägenheten igen, så trodde man ju att Tusse skulle kasta sig över matskålen... nästan ett dygn hade han varit borta. Men.. han rusade mot balkongdörren o ville ut *suck* Men vi hade stängt allt!
(Foto: Lars Westman)
Dagens bild 090607

(Foto: Lars Westman)

Vi var rätt slut sen... o när Jenny kom in, så gick vi in o la oss på sängen. Först somnade Jan, sen jag o sist Jenny. Och katterna oxå. Sov väl ca 2 timmar. Upp o drack kaffe, Jan körde i väg o röstade o jag väckte Jenny. Körde o handlade o sen upp till Jan o käkade tårta :)
Packade ihop mina grejor o körde hem.

In med grejorna, hämtade Jessica o röstkortet o så i väg o röstade o sen på Citygross. Under tiden gjorde Pontus middag.

Nu har Jessica satt lusmedel i Jennys hår, för hon har fått löss. Vilket var väntat, det e väldigt många som har löss på skolan. Så jag ska faktiskt oxå ta i mitt hår, då Jenny o jag har delat kudde o borste. Det ska verka i ca 12 timmar, så vi får upp lite tidigare i morgon o skölja håret noga.

1 kommentar:

linda sa...

usha skönt de gick bra då iallfall :) dom är busiga de där katterna haha